“Händelserik helg” för SL

När jag promenerade i Gamla stan i går fick jag höra om en olycka med en skenande SL-buss som just inträffat vid Slussen. Jag blev nyfiken på hur SL skulle hantera sin kommunikation om det inträffade i digitala kanaler och surfade senare på kvällen in på sl.se:

SL:s webbplats

Händelserik helg, fast inte riktigt så som SL menar.

Det blev lite tokigt. Vid det här laget har man haft många timmar på sig att skriva någonting på sin webb. Det hade varit bra vid en händelse som den här med en skenande buss mitt i stan och flera skadade – och med många frågetecken kring hur det kunde inträffa. “Orsaken till olyckan är okänd”, skriver dn.se, som har händelsen som sin förstanyhet:

dn.se

Orsaken till olyckan är okänd, skriver DN.

“Orsaken är okänd”, hade även SL kunnat säga. Med ett tillägg om att de återkommer med mer info så snart de kan. Det hade varit helt ok för stunden.

På Twitter och Facebook då?

Twitter, tänker jag. SL kanske har valt att ta detta via Twitter. Jag går dit. Där är senaste meddelandet, som berättar att de testar QR-koder, nästan ett år gammalt. Sådant kan ju vara i sin ordning, det framgår att “SL har bokat användarnamnet SL_AB medan vi ser över inom vilka kanaler vi ska prioritera aktiv närvaro.” SL på Twitter.

Facebook. Det är kanske där det händer. Jag går dit men hittar bara tre gamla inlägg i loggen – postade av andra. Och obesvarade av SL.

Dags att bli digital

Det är inte alltid så enkelt och självklart med digital kommunikation och det här inlägget var inte tänkt som gnäll utan mer som en reflektion: Som företag måste man vara med och prata med människor i de kanaler där människorna rör sig. SL finns över hela stan och mitt ibland oss fysiskt med sina bussar och tunnelbanor. Men de behöver bli digitala också. Och komma ovanför Flashback i träfflistan vid sökning på, som i det här fallet, “bussolycka SL Slussen”.